Litteratursamtal, På ett skolbibliotek

Fislandet

Under våren har jag gått en kurs på Högskolan i Borås: Litteraturförmedling på skolbibliotek och skrev då bland annat en litteraturreflektion kring Fislandet (text: Cecilia Forss, illustrationer: Anna Ileby). Förutom att tänka till kring bokens motiv, tema, miljön, bokens runda och platta karaktärer samt det mediala mottagandet av boken så funderade jag även på hur man… Läs mer Fislandet

Direkt från klassrummet, Skrivövning

Fruktdiktskrivande

En av mina favorit-skrivövningar är att skriva fruktdikt, detta för att sätta strålkastarljus på det ljuvliga i gestaltning. Får man använda sin fantasi? tar upp gestaltning på sidorna 139-147, med en förberedande övning, diskussionsfrågor, själva fruktdikt-övningen med litteraturexempel och flera elevtexter lyser med sin briljans (banandikter, tomatdikter plommondikt, mangodikt och en drakfruktsdikt). Detta är en övning som… Läs mer Fruktdiktskrivande

Högt & lågt

Hej igen!

Nu är Litteraturväggen tillbaka och otroligt uppdaterad. Första blogginlägget postades 15 maj 2013 men senaste två åren har bloggen varit på paus till förmån för att jag heltidsjobbat i Marks kommun med läs- och skrivfrämjande insatser på kommunens grundskolor. Nu är jag dock tillbaka i frilanslivet och på gång med att boka upp spännande projekt… Läs mer Hej igen!

Länkar vidare

Minibabel, ja tack!

”Jag tycker att det är dags att sluta problematisera och börja inspirera.” Citat från Åsa Anderberg Strollos text Det är hög tid för ett Minibabel, SVT!, läs hela texten här. Jag känner stor igenkänningsfaktor i texten måste jag säga. Jag får också hela tiden bokfrågor. Från lärare, föräldrar, far- och morföräldrar och kompisar som inte själva… Läs mer Minibabel, ja tack!