Lektionsidéer, Litteratursamtal, På ett skolbibliotek

Hemma hela sommaren

Inför förra sommarlovet hade Hemma hela sommaren (text: Elin Johansson, illustrationer: Ellen Ekman) kommit ut alldeles lagom och jag körde hårt med den i litteratursamtal tillsammans med elever. Samtalen kretsade mycket kring varför detta med sommarlov kan vara laddat och varför det finns en känsla av att det vore skämmigt om man faktiskt är hemma hela sommaren. Om man inte har en husbil som man ska åka runt med i Europa eller om man inte har varit på Liseberg.

Själv har jag aldrig gjort någon skrivövning i stil med ”berätta om ditt sommarlov” med elever, jag brukar inte ens fråga på måndagar ”berätta om din helg” om en hel grupp andra elever lyssnar. Jag upplever att det ofta utvecklas till någon tävling i vem som gjort mest och häftigast. Istället brukar jag fråga ”berätta om någonting som hände i helgen som förvånade dig”, ”berätta om någon du träffade i helgen” eller ”är det någon som lärt sig någonting nytt i helgen”. Svaren brukar dessutom bli lite mer spännande tycker jag.

I samtalet utifrån Hemma hela sommaren lyfte jag och eleverna också alla möjligheter om man faktiskt är hemma hela sommaren. Alla elever fick ge sina bästa tips, här är några av förslagen:

Gör en skattjakt. Gräv ner pärlor i trädgården och gör en skattkarta.

Om du känner någon som har djur, fråga om du får klappa djuren.

Sitt länge med någon och prata.

Lek med leksaker hemma som du inte lekt med på länge.

Om du har kusiner som bor nära, fråga om du får hälsa på.

Jag sammanställde alla tips och på skolavslutningsdagen fanns tipsen att hämta i skolbiblioteket.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *