Ämnesintegrera, Lektionsidéer, På ett skolbibliotek

Boktrailers i bildanalys

I ett tidigare inlägg nämnde jag boktrailers som ett sätt för elever att skapa förförståelse inför en läsning. Boktrailers har jag också använt mig av som ett verktyg när jag boktipsar, som en variation till skriftliga eller muntliga boktips inför grupp eller till enskild elev.

Det går att se på en boktrailer och bara tänka att den tipsar om en bok men det också att se på en boktrailer som reklam och som en del i en större marknadsföringsplan. Boktrailern kan på så vis bli grund för en bildanalys.

Jag har goda erfarenheter av sådana samtal, att tillsammans med elever se en boktrailer och lyfta ett samtal efteråt kring hur reklamen är riktad och utformad.

  • Har bokförlaget redan bestämt vem som ska läsa boken, alltså dess målgrupp och hur syns det?
  • Vilka knep tar boktrailern till för att locka, hur är dramaturgin och musiken en del av det?

Det här är samtal jag haft med elever från årskurs 2 och uppåt. Jag minns särskilt en gång när en elev sa ”de vill inte att jag ska läsa den boken” och där eleven syftade till de som i bokförlaget. Vi hamnade därefter i en diskussion hur reklam ibland kan få en att känna sig utanför, som att det finns en gemenskap i någonting och att det inte är tänkt att man ska tillhöra den för man ingår inte i den större marknadsföringsplanen. Kan man gå emot och läsa ändå? Eller är bruset av information så stort att man bara väljer att lyssna till den reklamen som talar till en.

Spännande samtal att öppna för tycker jag!

Ps! Här finns bland annat boktrailers att hitta.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *