Direkt från klassrummet, Lektionsidéer, Litteratursamtal

Är du en konstdetektiv?

Jag vill slå ett slag för faktaböcker i litteratursamtal! Övervägande tycker jag att skönlitteratur har en tendens att dominera, men jag försöker mixa in med faktaböcker då och då.

Här är en av mina favoriter: Är du en konstdetektiv? (av: Brooke Digiovanni Evans) som verkligen visar hur man kan se på konst på riktigt nära håll. En förutsättning för litteratursamtalet är då att eleverna kan vara riktigt nära bokens uppslag på ett eller annat sätt.

Det är mycket bild och det blandas med fakta.

Ingen bok att läsa från pärm till pärm tvunget, det går att bläddra som man vill.

När jag skulle inleda litteratursamtalet med en grupp så körde jag en klassiker: visade upp boken och frågade eleverna vad de trodde att boken skulle handla om bara genom att titta på omslaget. En elev sa att det skulle handla ”om konster”. Jag frågade då vad konst är. Eleven visade med händerna, snurrade runt med fingrarna i varandra, runt runt och snurrade.

”Att man gör konster”, frågade jag och eleven nickade.

Som akrobater.

Och eftersom eleven visste vad en detektiv är sa eleven att boken nog skulle handla om någon som letade efter personer som är bra på att göra olika konster.

Det skulle varit en fantastisk bok tycker jag, tyvärr är det inte vad just den här boken handlar om. Men därför kan det vara bra innan en läsning tar plats att vänta vid bokomslaget en stund och också diskutera det för att alla elever ska ta sig in i läsningen på ett smidigt sätt utan att eleven ska behöva ägna alltför lång stund i början åt att tänka ”men vänta här nu … är inte konster någonting en akrobat gör…”.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *