Tankar om läsning

Att spara på litterära guldkorn

Jag läser alltid böcker med en penna bredvid, jag tycker om att stryka under formuleringar och spara. Det blir som att jag minns formuleringarna bättre då pennan markerat och ibland när jag ska in i mitt eget skrivande brukar jag bläddra i bokhyllan efter formuleringar som kan bli start i ord eller tanke till en text.

När elever får se mig stryka under i böckerna kan det bli problematiskt dock. En gång i ett skolbibliotek knackade en elev till och med på fönstret från rasten utifrån för att påpeka att man faktiskt inte får kladda i böcker. Så jag fick öppna fönstret och förklara att boken var min egen, att den ska stå i min egen bokhylla och jag förklarade vad jag skulle med formuleringen till. Vi höll diskussionen där i fönstret, om att spara sin läsning och ge start till ett skrivande, detta tills det ringde in.

Nu minns jag inte vilken bok jag läste just då, men en annan formulering som jag strykit under och som jag minns är från en passage i Sandvargen (text: Åsa Lind, illustrationer: Kristina Digman):

Måste vara tråkigt att vara sten, sa Zackarina.

Nej, det är rätt roligt, sa Sandvargen. Man reser mycket.

Tyckte jag var fin blick på det hela, en tanke som inte bott i mig tidigare. Och många sådana finns under läsningens gång av Sandvargen. Ett starkt lästips för många guldkorn.

Ps! Om man inte vill att eleverna tar efter detta, att kladda i bibliotekets böcker, så är en idé att varje elev har en egen läsdagbok där eleven samlar egna guldkorn. Dessa guldkorn kan sedan bli start till gemensamma diskussioner, ett fint sätt att recensera en bok på också att göra det genom att berätta om ett sparat guldkorn.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *