Direkt från klassrummet, Litteratursamtal

Jag vill ha min hatt

Detta tycker jag är en riktig pärla: Jag vill ha min hatt (text & illustrationer: Jon Klassen). Enkla bilder, kort text och ändå så mycket att prata kring. Den här boken har jag läst med förskoleklass och årskurs 1, det tyckte jag var bra ålder och kanske att jag faktiskt skulle kunna tänka mig att läsa den med än äldre.

Illustrationerna står här lika mycket för berättandet som texten, vilket är någonting att prata vidare kring:

  • Vilka ord skulle vi placera på de ordlösa sidorna?

Några andra vinklar till litteratursamtalet:

  • Vad betyder det att en del text är röd, en del svart och en del grå?
  • Vad betyder det att en illustration har röd bakgrund?

I en grupp där jag högläste boken höll vi oss länge kvar vid vad jaget är för slags djur, eleverna tyckte det var viktigt. Vid det tillfället hade jag nämligen inte läst baksidestexten där det framgår att det är en björn. Ibland läser jag nämligen inte baksidestexten innan, ibland låter jag mina egna ord vara ingång till läsningen och i det här fallet hade jag inte presenterat berättelsen som om det handlade om en björn för den detaljen lät jag vara utan.

Eleverna fastnade därför vid vilket djur det var, björn och bäver var två förslag. Eleverna pratade om ifall det blev skillnad för berättelsen om det var det ena eller det andra, på vilket sätt det var viktigt och vad det gjorde med berättelsen.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *