Lektionsidéer, På ett skolbibliotek

Synliggöra läsning i en egen bokhylla

Jag föll över den här boken för ett tag sedan, såg den på Instagram (där jag upptäcker i princip hälften av all litteratur jag läser) och tyckte den verkade spännande. Boken handlar om olika kända personer inom kulturspektrat som visar sin bokhylla med böcker som betytt någonting speciellt, som har inspirerat, definierat någonting och som ibland har blivit ledsagare till världen. Bokhyllan finns illustrerad och beskriven i ord.

Boken avslutas med en fyll-i-bokhylla där man själv kan skapa sin bokhylla och det var där jag fick en idé om att det ju kunde vara en utmärkt grej att göra i skolbiblioteket. Att varje elev skapar sin bokhylla och att det öppnar för ett samtal om litteratur och synliggör eleven som läsare.

Det kan fungera som en presentation till övriga i klassen, som boktips att dela med sig av till varandra.

Eller så kan bokhyllan vara din alldeles egen som bara du behåller för dig själv, en bokhylla att uppdatera vid varje termin för att följa utvecklingen i läsningen. Vissa böcker kanske behåller sin plats stadigt i hyllan år efter år.

Men det kan också vara en ingång för en skolbibliotekarie och en elev att komma närmare elevens läsning, för skolbibliotekarien att se bokhyllan och tänka vad nästa steg skulle kunna bli, vilken bok kan passa nu.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *