Direkt från klassrummet, Ute på jobb!

Jag har båtar utan segel

Nu har jag varit tillbaka i Emmaboda kommun igen, på Vissefjärda skola för att hålla i skrivarworkshops på nytt med skolans alla elever. Från förskoleklass till årskurs 6.

Tillsammans med förskoleklass, årskurs 1 och 2 skrev jag dikter. Eller ja … jag skrev orden på papper och eleverna bestämde orden. Vi utgick från skolgården som plats och eleverna fick leva sig in i sinnesintryck på skolgården. Vad jag inte kunde veta i förväg var att det skulle spridas gödsel innan morgonrasten på en åker i närheten, vilket färgade våra skolgårdsdikter något. Men det gav det hela än mer färg skulle man kunna säga.

En av klasserna ville skriva sin dikt på rim och började på följande vis:

Jag ser moln, fluffiga och vita.

Och flygplan som på himmelen vill rita.

Med årskurs 3-5 var det fortsatt fokus på gestaltning i skrivandet, med Fruktdikt-övningen som utgångspunkt (läs mer om gestaltning på sidorna 139-147 i Får man använda sin fantasi?). En elev skrev om apelsinen: Jag har båtar utan segel. Och en annan elev om bananen: Jag är en halvmåne men om du delar mig blir jag en sol. Så många fantastiskt gestaltande dikter vi kunde ta del av i elevernas uppläsningar.

Med årskurs 6 fördjupade vi oss i diktskrivandet och det skapades så ljuvliga haikus. Det är lite av min favoritövning, läs mer om haikus här.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *