Direkt från klassrummet, Litteratursamtal

En dag i livet

En förskoleklass skulle jobba med ”boken om mig”, en bok där alla elever skulle illustrera berättelsen om dem själva. Förskolepedagogerna frågade om det fanns någon litteratur vi kunde koppla till detta och jag föreslog boken ”En dag i livet” av Matt Lamothe.

En faktabok där man får följa sju barn i sju länder under en vanlig dag i deras liv. Barnen bor i Ryssland, Japan, Indien, Iran, Italien, Uganda, USA och Peru. Boken bygger mest på illustrationer och är ganska kortfattad i text. Boken berättar bland annat om hur de bor, vad de äter till frukost, vad de har för kläder på sig till skolan, hur de tar sig i skolan, vad de gör i skolan, vad de leker och hur de skriver sitt namn.

Litteratursamtalet var pågående under läsningen, vi tog ett uppslag i taget och istället för att läsa texten rakt av återberättade jag delar av vad som stod. Innan litteratursamtalet hade jag alltså läst boken själv flera gånger för att minnas vissa detaljer. Jag ville skapa en känsla av berättande mer än en uppläsning innantill. Och eftersom litteratursamtalet skedde på golvet i skolbiblioteket, med eleverna i en ring tillsammans med mig, ville jag maximera tiden då illustrationerna exponeras för eleverna mer än att jag fokuserar på att få varje ord rätt i textavsnitten.

Ibland började jag ett uppslag (innan jag återberättade något från texten) med orden: Vad ser ni? Och då kunde det antingen vara någonting eleverna såg som liknade deras liv som i stil med att ”titta Romeo åker också skolbuss till skolan” eller att de noterade saker som att i Kians klass är det bara pojkar. Utifrån vad elevernas såg fortsatte vi litteratursamtalet, där jag och ibland även eleverna byggde vidare med frågor som vi fortsatte samtala kring.

När vi tittade närmare på illustrationerna till ”Så här tar jag mig till skolan” frågade jag om elevernas andra sinnen, om ljud och dofter. Daphine i Uganda cyklar förbi eukalyptusträd och bananodlingar på väg till skolan, vilka dofter träder fram under hennes cykeltur? Att ta in våra sinnen gjorde vi till flera av uppslagen, bland annat vilka ljud eleverna trodde att barnen hör när de skulle somna på kvällarna. Och vilka ljud hör eleverna när de ska somna?

Vid illustrationerna ”Så här leker jag” fastnade vi för vilka regler som finns när Ananya och hennes kompis leker rumaal chor. Vilken sorts lek är det?

Och hela tiden under läsningen höll vi oss kvar vid ”vad ser jag” och så byggde vi vidare med tankar kring elevernas iakttagelser. Ett ganska enkelt uppbyggt litteratursamtal egentligen, men ett givande sådant för att det spinner vidare och fokuserar på elevernas nyfikenhet.

”En dag i livet” gör många nedslag i barnens dagar, så att hinna prata om hela boken under ett och samma litteratursamtal kände jag var för ambitiöst. Tillsammans med förskoleklassen delade vi därför upp boken på två tillfällen och däremellan jobbade eleverna vidare med sin egen bok om dem själva.

Ps! Kul fakta: på ett skolbibliotek där jag jobbade (och hade litteratursamtal utifrån boken med både förskoleklass och årskurs 1) hade boken längre reservationskö än någon bok om Minecraft någonsin haft. Och när boken stod i reservationshyllan i väntan på en elev kunde en annan elev då och då snegla på boken och säga ”jag kan väl bara få bläddra i den lite och ställa tillbaka den sen igen”. Så poppis bok med andra ord!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *