Direkt från klassrummet, En pedagog filosoferar ..., På ett skolbibliotek

Att synliggöra elevens variabler

Som jag tidigare nämnt så gick jag i våras en kurs på Högskolan i Borås: Litteraturförmedling på skolbibliotek. Kursens slutuppgift var att genomföra och reflektera kring en litteraturförmedlingsaktivitet med stöd i forskning på området. I mitt arbete valde jag att fokusera på det fördjupade referenssamtalet för att synliggöra elevens variabler i ett litteraturval.

Tänkte att jag skulle dela med mig av inledningen till mitt arbete:

//

En elev står vid lättläst-hyllan och har stått där en längre stund, hon bläddrar mellan böckerna och lyfter ibland upp en bok och tittar på omslaget för att direkt ställa tillbaka boken igen. Jag går fram till henne och frågar om hon letar efter en särskild bok, hon nickar och förklarar att hon vill ha en sådan bok som hon läste innan. Jag ber henne berätta om boken hon just läst och hon berättar att den handlade ”om en hund, en katt och massa andra djur”. Jag tar fram en bok som jag tycker passar in på hennes beskrivning att det ska handla om djur och berättar att boken handlar om Saga som ska vara hundvakt till sin kompis Max hund Skrutt, men att det som inte får hända händer för Skrutt rymmer. När jag lämnar över boken bläddrar hon i den, kollar tillsynes bara på bilderna och skakar på huvudet.

”Jag gillar inte sådana böcker”, säger hon sedan.

Jag ber henne berätta för mig vilka böcker hon gillar och hon berättar att det ska vara böcker där ”en är hund, en är katt, en är kanin och alla är olika djur”.

Eftersom jag inte riktigt förstår var eleven är på väg i sin tanke väntar jag med tystnad ut en fortsättning. Eleven berättar vidare att hon inte är bra på att läsa och om hon läser böcker där alla karaktärer är olika djur så kommer hon enklare ihåg vem som är vem, men om däremot alla karaktärer är människor blir det svårare för henne att hålla isär vem som är vem.

Detta är en episod i mitt skolbibliotek som jag fortfarande starkt bär med mig och återkommer till: tanken på att elevernas sätt att välja litteratur är komplext och att valet baseras under fler variabler än vad som kanske går att stapla på samma vis som att veta varför en elev väljer att inte välja någon bok alls vid en bibliotekstid. Att för mig som skolbibliotekarie vara stöd i elevernas bokval och i förlängningen deras läsning handlar om att synliggöra elevens unika variabler.

//

Ps! Boken jag tipsade eleven om i början var Saga är hundvakt som jag även skrivit om här.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *