Litteratursamtal, På ett skolbibliotek

Saga är hundvakt

Som jag skrev i det tidigare inlägget så tycker jag att litteraturförmedling ibland faktiskt kan handla om att skapa en snackis. Göra något lite oväntat som eleverna tar med sig ut från klassrummet eller skolbiblioteket. Man behöver inte ta det så långt som att man klär ut sig till en litterär gestalt (om man inte har feeling för det vill säga). En grej jag gör ibland är att matcha min outfit för dagen med boken jag ska boktipsa om.

När jag jobbar med litteraturförmedling vill jag att det ska bli tydligt för eleverna att jag tänkt igenom upplägget på förhand. Jag tar inte bara en bok från hyllan, jag har valt ut en bok och förberett mig. Jag sätter viktighetsstämpel på litteraturförmedlingen. Jag visar att jag tycker att det är kul att litteraturförmedla.

För övrigt tycker jag att Saga är hundvakt (text: Pia Hagmar, illustrationer: Maria Källström) är ett utmärkt val för ett litteratursamtal (förslagsvis till förskoleklass eller årskurs 1). I de litteratursamtal jag haft kring boken har eleverna fäst sig särskilt vid frågeställningarna:

Är det okej med vita lögner?

Vad är en vit lögn?

Men framförallt … Hur ärlig måste man vara mot en kompis, egentligen?

1 reaktion på ”Saga är hundvakt

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *