Direkt från klassrummet Läs mer på sidan ... Skrivövning

Haiku, haiku, haiku

Kanske den mest använda skrivövningen för mig när jag arbetar i skrivargrupper är haiku.

Vad är haiku? Läs mer härOch här.

Haikus funkar liksom jämt och alltid. Min yngsta deltagare har varit 10 år och den äldsta över 60. Jag öppnar för haikuskrivande med andra ord både under klassrumsbesök och på mina skrivarkurser med vuxna deltagare. Och jag tycker det fungerar alldeles utmärkt eftersom man kan ta haikuskrivandet till så många nivåer och applicera skiftande svårighetsgrader. Tillsammans med 10-åringar brukar jag till exempel inte räkna stavelser, då kör vi på bara. Tre rader, rakt på. Och ibland utifrån något specifikt tema.

Det jag gillar med haiku är att det är en enkel skrivövning att ta till. Första gången den introduceras kan instruktionen ta en stund, jo det är klart. Men sedan, när övningen finns där med gruppen då är den alltid redo att plockas fram om det finns en stund över på en lektion.

Att skriva haiku tycker jag är en bra övning för att vässa språket. Eller som en av mina elever en gång sa då vi pratade om utmaningen i att skriva poesi: ”Det är viktigare att välja rätt ord då, för man ska ju inte skriva så många”. Precis! Det gäller att vässa språket och formuleringarna. På det viset är haikuskrivandet en mycket bra övning.

Även för att det redan finns en ram till skrivandet när vi går in i skrivprocessen. Eleverna behöver inte skapa någonting helt från ingenting. Det är ju redan bestämt vad rad ett, två och tre ska innehålla. Uppgiften för eleven är att komma på vad. Men ramen finns där. Och finns det en ram istället för att det är helt fritt brukar det bli enklare att gå in i skrivandet. Testa själv att  ”skriva en dikt” eller ”skriva en haiku på temat cirkus där rad ett visar på tid, rad två en händelse och rad tre är en slutsats/jämförelse”. Jag tycker det är enklare och min erfarenhet säger att eleverna snabbare tar sig in i skrivandet på så vis.

Mer om haiku finns i Får man använda sin fantasi? på sida 95. Och ett av bokens alla haiku-exempel finns på sida 41:

En tidig vintermorgon
En igelkot rular förbi
som en snöboll som har blivit kastad hårt

Bästa kombon till haiku i klassrummet – sätt titel på varandras. Läs mer om det på sida 100.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *