Att äga läsandet En dag på jobbet En pedagog filosoferar ... Föreläsning

Workshop med läslust i bestämd form

I förra veckan gjorde jag min sista workshop inför sommaruppehållet innan höstens nya uppdrag och projekt drar igång. Förutom semesterveckorna blir sommaren ett utmärkt tillfälle till planering, tid att styra upp och tänka klart kring det som väntar i anteckningsblock och på post-it-lappar, tid att skriva texter jag vill skriva och läsa böcker som under våren samlats på hög. Ett sommaruppehåll jag ser fram emot för att vara helt redo inför det som väntar i höst.

Vårens sista workshop kretsade kring frågorna: Hur kan vi väcka läslusten? Varför ska vi väcka läslusten? Att jag valde bestämd form på läslusten är ytterst medvetet. Testa själv att fundera över följande två frågeställningar:

Hur kan vi väcka läslust?

Hur kan vi väcka läslusten?

För mig handlar första frågan om att väcka någonting helt från början, liksom helt från scratch, som om det inte fanns någonting alls att arbeta vidare utifrån. Talar vi istället om läslusten som i den andra frågeställningen tänker jag att det stämmer bättre in på den inställningen jag har nämligen att läslusten finns i barnet och att det ibland behövs någon som peppar och kommer med vägledning för att den riktigt ska få fart. Därför tänker jag på läslusten i bestämd form.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *