Att äga läsandet En dag på jobbet Länkar vidare

Intensivt inspirerad efter läskonferens

I fredags var jag på Natur & Kulturs läskonferens i Stockholm. En heldag tillägnad läsning med ett väldigt intressant program. När dagen var över kände jag mig till hälften inspirerad och till hälften totalt knockad. Men väldigt givande och intressant var det i alla fall!

Första programpunkten var en föreläsning med Catharina Tjernberg som är fil.dr. i specialpedagogik. Hon har skrivit Framgångsrik läs- och skrivundervisning: En bro mellan teori och praktik (2013, Natur & Kultur)I sin föreläsning gav hon en inblick i den aktuella forskningen om läs- och skrivutveckling och gav exempel på hur man i klassrummet kan arbeta med elevernas läs- och skrivutveckling.

Kerstin Lundberg Hahn som är författare och i grunden pedagog talade om författarbesök och tog oss i publiken med på ett. Roligt och inspirerande! Jag kan förresten verkligen rekommendera hennes Berättarverkstad med barn: en handbok (2011, BTJ Förlag).

Det som stannade kvar mest hos mig efter dagen var alla diagram, staplar och siffror som Per Kornhall presenterade i sin presentation om den svenska skolan under rubriken: Hur är det och vad bör vi göra? Det var absolut inga trevliga minuter och det sa till och med Kornhall själv efter kanske fem minuter: ”Jag sa aldrig att detta skulle bli trevligt.” För trevligt var det verkligen inte. Många förstår nog att det finns problem i den svenska skolan och att det kommer få konsekvenser. Alldeles för få förstår nog hur stora och omfattande problemen är och vilka enorma konsekvenser det faktiskt kan få. Eller hur ska man annars förklara att problemen finns kvar ..? Förstår alla allvaret?

Kornhalls presentation följdes av en politikerdebatt och stämningen under den timmen var intensiv. Kan man ta på en spänning då kunde man mäta höga siffror på spänningen i rummet under den timmen. Intressant var debatten och jag hoppas att samma frågor kommer fortsätta diskuteras än mer och djupare på bättre sändningstid. För detta är viktiga frågor inför valet i höst.

Desto trevligare stämning blev det sedan när det nyinstiftade Ingvar Lundberg-priset delades ut till Karin Taube som är professor i pedagogik med inriktning mot barns läs- och skrivutveckling. Det hela var så trevligt och så fint att jag kom på mig själv under hennes tacktal att en tår föll på min kind. För jag fick en framtidstro när Taube talade, att det finns några som verkligen kämpar för förändring. Och det fick mig att vilja gråta en liten skvätt.

Sista punkten för dagen var Petter Alexis Askergrens. Hiphopartisten som förra året kom ut med boken 16 rader (2013, Brombergs). Boken har jag skrivit om i ett tidigare inlägg. Petter berättade om sin språkresa. Om sin dyslexi och ADHD. Och hur han hamnade där han hamnade, resan från det att han började skolan och knappt kunde skriva sitt namn till att han i dag är textförfattare.

En intensiv, inspirerande och tänkvärd dag för att sammanfatta den. En dag som innehöll både skratt och ett direkt stirrande på diagram som gick längre och längre ner.

Här kommer några bilder från dagen. Några riktigt tjusiga sådana. Vi höll nämligen till på snygga China teatern och sen åt vi lunch på pampiga Berns.

Läskonf1               Läskonf2               Läskonf3

Läskonf5             Läskonf4                Läskonf6

Läskonf7            Läskonf8                 Läskonf9

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *