Att äga läsandet En dag på jobbet Länkar vidare

PISA och den svenska skolan

Igår var jag på Göteborgs universitets hearing om PISA och den svenska skolan. Och inte var jag själv i lokalen. Ungefär 200 andra satt med och det hela streamades in i ytterligare en hörsal och kommer läggas ut på gu.se i efterhand. Intresset är stort för frågor kring den svenska skolan. Debatten är stor, blir allt större och en aning alltför hetsig enligt min smak. ”PISA-chock” kallades det exempelvis i kvällstidningarna när resultaten kom. Vilket jag kan tycka lägger mer fokus på att folk ska rasa än att konkreta lösningar ska tas fram.

I sådana här debatter talas det om arbetet i skolan, om dess brister och fel. Själv tänker jag ofta på arbetet utanför skolan. Jag tänker på förhållanden i förskolan och jag tänker på barnens förhållanden hemma. Än har jag inte stött på någon forskning som visar annat än att barnets första levandsår är viktiga för hur barnet tillägnar sig språket. Och då är min filosofi stark – det är språket som är den mest betydande vägen till kunskap. Fram till att barn är ungefär tre år befinner barn sig i en ordförrådsspurt och då är den språkliga stimulansen otroligt viktig. Föräldrarnas roll blir därför viktig. Farmor, morbror och kusinens roll likaså. Förskolan blir på så vis också väldigt viktig. Innan dess att skolan är viktig.

Skolan ska absolut ta ansvar, för skolan har ett ansvar. Samtidigt kan skolan inte bara sträva efter goda resultat i PISA-undersökningar för att kvällstidningarna ska kunna skriva om ”PISA-succén”. Skolan måste även arbeta för att elever ska nå kunskaper och utveckla egenskaper som inte alltid är lika mätbara och konkreta, och som går att stapla i diagram. Men för att nå sådana kunskaper och utveckla sådana egenskaper … än en gång – språket är otroligt viktigt!

På plats igår var även media. Läs deras rapportering via länkarna: gp.se – svt.se

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *