Att äga läsandet Läs mer på sidan ... Läs-pepp! Lektionsidéer

Varför ska vi läsa?

”Det går att säga hur många gånger som helst att grönsaker är nyttigt men om vi inte vet exakt varför grönsaker är nyttigt förstår vi kanske inte varför de är viktiga att få i sig. Så är det även med läsningen, om eleverna inte själva vet om de värden som finns i läsningen, varför då läsa? I ett samtal om läsning kan vi tillsammans upptäcka vilka värden som finns och att det dessutom finns väldigt många olika anledningar till varför man bör kunna läsa och till varför man läser.”

/ Citat från sida 49 i boken, under rubriken Samtal om läsning.

När man har det här samtalet om läsandet i klassrummet kan en idé vara att varje elev får ett eget papper där de skriver minst tre argument till varför läsning är viktigt. Efter betänketid och skrivtid redovisar alla sina argument. Man kan göra detta exempelvis genom att alla skriver på varsin vimpel som sätts upp efter varandra i klassrummet och som fortsätter finnas kvar som påminnelse långt efter att lektionen är slut:

Läs-pepp1

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *