Lektionsidéer, Skrivövning

Att skapa rum för frågor

Frågelådan5

 

Jag tycker att alla klassrum borde ha en Frågelåda och jag tycker att man gott och väl kan ägna några minuter varje dag åt den. Det kan inte vara annat än nyttigt och utvecklande att sitta ned i stillhet och tänka till. Att man får fråga precis vad man vill. Kanske får man inget svar. Men ibland är det inte svaren som är det allra viktigaste. Ibland är det frågorna.

Jag läste en intervju i Dagens industri med författaren Khaled Hosseini, klicka här för att läsa den. Och det var speciellt en grej han sa som jag tyckte var intressant, han skulle nämligen beskriva Alice Munros noveller, vilka han hyllar, och säger då: ”Författarens roll är inte så mycket att ge svaren som att ställa de intressanta frågorna”.

Precis. Så öppna för frågor i klassrummet och koppla dessa sedan till skrivandet. Försök inte alltid att ställa frågor och sedan försöka komma fram till ett svar. Arbeta och gröta ner i endast frågorna. Skriv om frågorna. Inte om svaren.

En öppning till det intressanta skrivandet tänker jag kan vara just Frågelådan. Läs förresten mer om den i Får man använda sin fantasi? på sida 37.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *