Direkt från klassrummet Litteraturtips Skrivövning

”Som en dikt som faller isär”

Inspiration … låt oss tala lite mer om inspiration. Detta att andas in och blåsa liv i. Vi kan på samma sätt behöva gå in i en inspirationsprocess som en skrivprocess. Ofta kräver processerna varandra och därför bör vi i klassrummet ge plats åt båda. För skrivandet handlar inte bara om att skriva, det handlar också om att ha någonting att skriva om. Vilket inte bara faller över en plötsligt.

Som ett exempel: skapa ett dikt-maraton i klassrummet. Högläs dikter på löpande band. Dikt, på dikt, på dikt, på dikt … Sluta inte, stanna inte upp. Tänk inandning, påfyllnad. Sedan dags att blåsa liv i det. Med andra ord dags att skriva.

Under ett dikt-maraton läste jag för eleverna en gång Mårten Melins Jag känner mig:

Litteraturtips7

Eleverna fick lyssna till dikten och se dikten. Efteråt hamnade den självklart på Litteraturväggen. Och visst andades eleverna denna inspiration och blåste på eget vis liv i den. Här är ett exempel:

Från klassrummet1Hur snyggt exempel är inte det. Ordet blodpölar som illustrerar blod som faller ned i en pöl. Mästerligt!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *