Läsövning Litteraturtips Utdrag från boken

Ja visst gör det ont att stänga Nogger-dörren

Litteraturtips3

Utdrag från sidorna 166-168, under rubriken Läsa mellan raderna:

Till den här övningen utgår ni från en dikt, mitt val landade på Karin Boyes Ja visst gör det ont eftersom jag anser att de två första raderna i den dikten utgör en klassiker, de raderna är allmänbildning, svensk historia och därför valde jag dikten och även de två första raderna till Veckans citat.

Ni börjar med att läsa dikten, antingen enskilt eller i gruppen.

Efter läsningen kastar du ut frågan – Jaha, vad handlar den här om då – och förmodligen skulle detta kastandet inte ge så mycket feedback och om det gör det så både applåderar jag och känner mig smått yr.

Det viktiga i övningen är att visa att vi inte direkt efter en första läsning kan berätta om diktens kärna eller budskap. Det räcker inte att läsa diktens rader en gång rakt upp och ner, inte ens att läsa dem om och om igen utan vi måste även läsa mellan raderna. Så gör det i gruppen, läs mellan raderna. Rad för rad, associera vidare och grubbla fritt. Om diskussionen går trögt, fokusera då diskussionen kring bara de två första raderna till att börja med.

Då jag gjorde detta med mina grupper var det särskilt i en vi fokuserade på skiftet mellan årstiderna, vi pratade om att det inte är i så många länder där skiftet är så markanta och att det blir väldigt tydligt när vi går över till en ny.

”Jag brukar känna när en ny årstid kommer att det är härligt med den som finns framför mig, att någonting nytt väntar, men det innebär också att jag måste lämna något bakom mig”, sa jag och vinklade blicken drömmande ut. ”Förändringar. En dörr som stängs för att en ny ska öppnas. Det är svårt. Att alla förändringar kräver uppoffring. Men en dörr som stängs innebär också att en annan kan öppnas.”

Jag tog tillbaka blicken till klassrummet eftersom jag kände själv att jag försvann för en stund i mina egna tankar.

En av pojkarna deklarerade att han inte förstod något av vad jag just sagt och precis då jag skulle förklara tydligare bryter en annan elev in:

”Tänk dig att du står vid en glasskiosk och köper en Daimstrut, det är gott med en Daimstrut men samtidigt så går du ju miste om en god Nogger. Så du har liksom öppnat Daimstruts-dörren men stängt Nogger-dörren.”

”Jaha”, säger pojken då och nickar.

One comment

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *