En pedagog filosoferar ... Läs mer på sidan ...

Att visa sig som skribent

På sidorna 203-204 skriver jag under rubriken ”Alla deltar alltid” om hur viktigt jag tycker det är att alla i klassrummet deltar. Att det gäller både eleverna och mig. Vid en skrivövning skriver alla. Vid ett litteratursamtal ska alla vara delaktiga. Det är viktigt för att skapa ett klimat där alla är med på samma villkor och förutsättningar. Och att det blir ett öppet klimat där alla investerar lika mycket.

Att visa sig i sitt skrivande kan många gånger kännas lite läskigt om man inte är van vid det, till och med för den som är van kan det vara läskigt. Då jag är ledare för en ny skrivargrupp börjar jag tidigt visa mig själv som skribent. Berätta att jag skriver, vad jag skriver och varför jag skriver. Under klassrumssituationer då vi i gruppen talar om svårigheter i skrivandet blottar även jag mina. Och viktigast av allt: när deltagarna skriver, då skriver också jag. Det har jag alltid haft som min princip och jag har alltid uppskattat då andra ledare tänkt likadant.

En gång blottade jag mitt skrivande genom att sätta upp en av mina dikter på Litteraturväggen. Dikten finns publicerad i min dikt/novellsamling MAGISKT OCH TRAGISKT och när eleverna fick se den fnissades det lite.

Kan en dikt se ut så?

Ja, svarade jag. Så kan en dikt se ut.

Litteraturtips4

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *